Nieuws

Mbo-leerlingen ondernemen met microkrediet

Mbo-leerlingen ondernemen met microkrediet

De eerstejaars leerlingen van de opleiding Management Retail op het mboRijnland in Alphen aan den Rijn zijn de uitdaging aangegaan om met behulp van microkrediet een onderneming op te zetten en ook echt te gaan uitvoeren. In dit project doen de leerlingen ervaring op met ondernemerschap, microfinanciering, ontwikkelingssamenwerking en leren ze meer over de (relatieve) waarde van geld.

Met de winst die de leerlingen maken worden projecten in ontwikkelingslanden gesteund van onder andere de Rabobank Foundation. Brechtje van der Feltz van de Stichting Day for Change licht nader toe: "De opbrengsten komen ten goede aan ondernemende mensen die dankzij deze bijdrage een kans krijgen een zelfstandig bestaan op te bouwen. De gemaakte winst van de leerlingen van mboRijnland komt straks ten goede aan 15 ondernemende vrouwen in Noord-Begal in India. Zij verkopen eten, kleding en accessoires. Met de bijdrage kunnen ze hun bedrijfsactiviteiten vergroten en economische positie versterken."

Samenwerking Day for Change en Rabobank 
Rabobank Groene Hart Noord en Stichting Day For Change zijn in 2018 een samenwerking aangegaan. Rabobank maakt het project niet alleen financieel mogelijk, adviseurs geven ook gastlessen op scholen en geven feedback op de ondernemingsplannen. "Het is de eerste keer dat we dit project in onze regio uitvoeren", licht Maayke Roel, jongerencoach bij Rabobank Groene Hart Noord, toe. "Het is ontzettend leuk dat het mboRijnland gelijk enthousiast was om deel te nemen. We zijn het project in september gestart met twee gastlessen over microkrediet en leren omgaan met geld. Samen met een collega ben ik tijdens de tweede gastles met de leerlingen in gesprek gegaan over geld verdienen, uitgeven en sparen."

Leerlingen mboRijnland voorbereiden op ondernemerschap
MboRijnland doet om meerdere redenen mee aan het project Day for Change. Renate Noordhoek, docent economie en projectbegeleider vertelt: "Allereerst staan wij voor 100% achter de doelstellingen van de organisatie die het microkrediet in ontwikkelingslanden mogelijk maakt. Wij willen hier graag een steentje aan bijdragen. Daarnaast maakt het leerlingen bewust van problemen waar mensen in ontwikkelingslanden mee te maken hebben. Deze mensen hebben vaak geen toegang tot bankzaken en zo wordt hun de kans ontnomen om in hun eigen financiële behoefte te voorzien. Een ander belangrijke reden is dat wij de studenten voorbereiden op het ondernemerschap. Het starten van een eigen bedrijf en het verkopen van een product hoort hierbij. Door mee te doen met Day for Change gaan de studenten ervaring opdoen in de praktijk. Alle zaken van het starten van een bedrijf komen daarbij aan bod, zoals het aanvragen van krediet en het daadwerkelijk verkopen van een product."

Ondernemingsplan, pitch en microkrediet
De derde gastles over ondernemerschap werd gegeven door Mendel Vis, accountmanager MKB bij de Rabobank. Mendel: "Tijdens de les hebben we alle onderdelen van het ondernemingsplan doorgenomen. Van het idee, marketing en promotie tot financiering. Het was leuk om te zien dat de meeste groepjes al een concreet idee voor hun bedrijf hadden bedacht." De leerlingen hebben eind november hun plannen gepresenteerd en op basis daarvan het microkrediet verkregen. Daarmee kunnen ze de productie in gang gaan zetten en overgaan tot verkoop.

Van afvalbakje tot telefoonhoesje
De ideeën die de leerlingen van mboRijnland hebben bedacht variëren van afvalbakje in de auto, USB aansteker, kaars in 'Oma-kopje', t-shirt met eigen opdruk, armbandjes, een geregionaliseerd telefoonhoesje en flexibel dienblad. Leerlingen Nino, Chiel en Troy zijn de bedenkers van '0172cases'. Dit is een telefoonhoesje met een afbeelding van de zendmast in Alphen aan den Rijn en de namen van alle omliggende dorpen erop. "Wij zijn van mening dat jongeren trots zijn op hun eigen regio en zo’n hoesje echt leuk vinden. Het hoesje is ook van goede kwaliteit. We gaan de jongeren actief benaderen via Instagram", aldus de enthousiaste jongens. "Zo'n voorbeeld van 0172cases is echt een kansrijk idee", benadrukt Mendel. "We hebben ze gelijk getipt contact te leggen met de Alphense citymarketeer."

Tot met begin februari krijgen de leerlingen de tijd om hun product in de markt te zetten en te verkopen. "Tijdens het vak Verkoop blijven we de vorderingen van de leerlingen de aankomende periode volgen", licht docent Renate toe. "Medio februari sluiten we dit project, samen met de Rabobank en Day for Change, op school af. De leerlingen geven dan een terugkoppeling over wat er goed ging en beter kan. En dan maken ze natuurlijk de winst die ze gemaakt hebben bekend."

Reacties op: Mbo-leerlingen ondernemen met microkrediet